Perkongsian epiphany saya

Hari ini adalah tarikh ulangtahun kelahiran arwah mama saya.

Antara ‘a very painful date’ dalam kalendar saya.

Pemergian arwah mama, yang bagi saya secara tiba-tiba, amat amat amat memeritkan.

Tak pernah saya rasa sakit.
Tak pernah saya rasa kosong seperti ketika itu.

Dulu-dulu bila saya dengar kisah kawan-kawan kematian parent, saya sekadar hanya cuba membayangkan,tapi tak sama langsung dengan kesakitan apabila ia benar-benar berlaku kepada diri sendiri.

Selama beberapa bulan, kesakitan itu tidak dapat saya channelkan dengan baik. Despite apa jua yang saya cuba. Hampir depress.

Saya cuba pelbagai cara namun sakitnya dan kosongnya itu makin ketara.

Memang pada saya, setiap manusia, akan melalui satu keadaan dimana dia rasa pada masa itu tak ada orang faham atau listen-to-my-pain. Memendam rasa lebih tidak membantu especially untuk orang yang kuat membebel macam saya.

Pada ketika pemergian mama itulah saya dapat ‘Aha Moment’ atau epiphanies saya atau dapat jika digambarkan dalam komik tu bagai ditampar kuat dipipi sampai gigi semua berterabur.

Allahu…Saya belum menjadi anak yang baik…Saya tak sempat…

Isu saya bukan kerana mama pergi (Dia telah selesai menjadi mak yang terbaik, dia layak bertemu Tuhannya apabila dipanggil). Isu saya adalah, saya belum jadi anak terbaik. And I always thought I will have more time…

Jadinya saya stop semua benda yang saya rasa mama tak suka saya buat.

Saya memulakan inisiatif BEHEARTH setelah Allah menemukan saya dengan Puan Moona.

Saya fikir, sekiranya saya yang dah besar tua dah kahwin n ada anak ni pun rasa sangat sakit dengan pemergian mama, anak-anak kecil itu lebih lah lagi sangat broken dan lost dari saya.
Jika tersilap kata tersilap perbuatan , boleh jadi rebel, boleh jadi depress, boleh jadi self-destruct!

Selagi kita mampu, kita akan cuba usahakan, dengan sedikitnya masa , tenaga dan ilmu yang kita ada, semoga aktiviti ini akan automated berterusan berjalan, walaupun hingga setelah kita tiada nanti.

Saya telah niatkan seluruh usaha BEHEARTH, sekiranya adalah sedikiiiiit nilai pahala dari usaha ini disisi Allah, jika ada pahalanya, untuk saya sedekahkan kepada umumnya seluruh ibubapa yang telah pergi meninggalkan anak-anak ini dalam jagaan kita – muslimat muslimin yang lain, kepada ibu-bapa para sukarelawan dan dermawan, dan khasnya kepada arwah mama saya.

Sila duduk dan jangan lari.

Khas buat semua yang telah pergi,
Al-fatihah~~~

 

 

 

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.